Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Billeje, 4WD - forsikringer og GPS

Registreringsdato
    Apr 2018

Standard Billeje, 4WD - forsikringer og GPS

Jeg planlægger en fototur til Thailand i juli måned, hvor jeg sammen med min rejsemakker skal fotografere og filme fugle, sommerfugle og andre spændende dyr i nationalparken Kaeng Krachan. Vi har efterhånden en del erfaring fra mange lignende ture, men denne gang vil vi som noget nyt leje en bil, så vi har større frihed til hurtige stop og svinkeærinder. Bilen skal være 4WD, da vejen i en del af nationalparken er ganske krævende. Desuden er 4WD simpelthen et krav, hvis man vil færdes i bil i den vestlige del af parken.

Er der nogen herind, der har erfaring med leje af bil i Thailand? Jeg tænker både på priser, men også hvad der skal til af forsikringer, hvis man skulle være så uheldig at blive indblandet i uheld eller lignende.

I forbindelse med at vi selv skal køre, regner vi med, at vi får brug for en GPS. Hos nogle af udlejerne er en GPS med i prisen, og hos andre skal man betale et ganske pænt beløb (set til 600-700 kr.). Kan det eventuelt bedst betale sig selv at købe en GPS dernede?

Jeg er spændt på at høre, om der er nogen herinde, der har nogle erfaringer. Selvfølgelig gerne med 4WD, men også gerne med andre biltyper.

Med venlig hilsen
    Jan

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Ishøj, Danmark

Standard

Hej Jan

Jeg har ikke erfaring med at leje bil i Thailand, så her kan jeg ikke hjælpe.
    Har lige set, at Bilka og El-Giganten har haft en GPS til salg for under 1.000,- Kr. med World Maps og fri opdateringer, så måske det var noget.
    Der findes rigtig mange gode kort, også off-line kort til mobil telefoner eller tablets.
    Jeg har selv brugt en ganske god applikation der hedder Here WeGO til min I-Phone, men den findes også til Android.
    Håber du kan bruge dette.
    Kim
    Besøgt Thailand flere gange..
    b.la. Chiang Mai, Chiang Dao, Chiang Rai, Bangkok, HuaHin, Kho Samui, Krabi, Ao Nang, Phuket, Thai Muang, Khao Lak mm.

Registreringsdato
    Apr 2018

Standard

Hej Kim,

Mange tak for svar. En GPS med World Maps og fri opdatering kan sagtens være en mulighed. Jeg er dog allerede en rimeligt tilfreds ejer af en Garmin GPS, så jeg holder lige på hestene i første omgang. Har faktisk fundet et ganske billigt kort med Sydøstasien, men desværre er der kun få Mb tilbage i min GPS, så jeg tygger lidt videre på den, men under alle omstændigheder tak for dit forslag :-)

Med venlig hilsen
    Jan

Registreringsdato
    Jan 2006

Standard

Jeg syntes jeg har helt god erfaring med at køre bil i Thailand, både låne- og lejebil, så her er et par betragtninger.

Jeg har kørt i alt, fra en lånt Isuzu pick up med + 500.000 km på klokken, til en sprit ny Toyota Camry med alt i udstyr, bortset fra varmeapparat :-)
    Har lige været afsted og lejet en helt ny Honda Accord i 2 uger for 3.000 dkk incl alt.
    De steder jeg har lejet bil er, fra Udon Thani i nord over Bangkok til Hat Yai, alle steder - uanset hvilket selskab - har der været super service.

Det du efterlyser er jo en 4x4, dem har jeg kørt et par stykker af, f.eks. Toyota Fortuner, Isuzu MU-X og Honda CRV, hvilken en du vælger er jo noget der grænser til religion, så jeg vil ikke anbefale en specifik en. Det giver heller ikke rigtig mening, for den du reserverer har de sikkert ikke når du ankommer, men du får en tilsvarende, eller større og normalt uden ekstra omkostning for dig. Det sværeste jeg har været udsat for var, at leje en minibus i Ubon Ratchatani uden chauffør, men det kunne lade sig gøre ved Elephant car hire.
    Jeg har lejet bil ved Elephant car hire, Hertz, Avis og Budget. Det der har bestemt hvem jeg har lejet ved, har overvejende været prisen på det givne tidspunkt. Betingelserne ved de forskellige firmaer er stort set ens.
    Mht. forsikring, er der forskellige priser, afhængig af hvor godt du vil være dækket ind. Jeg plejer at have en pænt omfattende forsikring, just in case. Det jeg vælger er en omfattende forsikring, jeg sparer kun på selvrisikoen, jeg håber ikke der bliver brug for den. I værste fald må jeg betale lidt mere hvis der sker noget :-)

Jeg har aldrig lejet GPS da det er alt for dyrt. Plejer at bruge Google maps på min telefon, den kender Thailand ganske godt, selv helt ude på bøhlandet. Hvis du har "3" er det ganske gratis i Thailand, ellers køb et DTAC kort og smid det i din telefon. Du kan købe et med fri data for en måned, det er ganske billigt :-)
    Til at holde styr på telefonen, plejer jeg at have en Kenu Airframe holder med, den fylder ikke i bagagen og vejer endnu mindre og så monterer du den bare i en af luftdyserne i bilen.

Håber svarene kan bruges og i får en fantastisk tur med mange nye eventyr :-)

/Kim
    Lidt Rusland, hele europa. Thailand, Malaysia, Borneo, Indonesien, Maldiverne og under vandet.

Registreringsdato
    Apr 2018

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Sipadan Se indlæg
    Jeg syntes jeg har helt god erfaring med at køre bil i Thailand, både låne- og lejebil, så her er et par betragtninger.

Jeg har kørt i alt, fra en lånt Isuzu pick up med + 500.000 km på klokken, til en sprit ny Toyota Camry med alt i udstyr, bortset fra varmeapparat :-)
    Har lige været afsted og lejet en helt ny Honda Accord i 2 uger for 3.000 dkk incl alt.
    De steder jeg har lejet bil er, fra Udon Thani i nord over Bangkok til Hat Yai, alle steder - uanset hvilket selskab - har der været super service.

Det du efterlyser er jo en 4x4, dem har jeg kørt et par stykker af, f.eks. Toyota Fortuner, Isuzu MU-X og Honda CRV, hvilken en du vælger er jo noget der grænser til religion, så jeg vil ikke anbefale en specifik en. Det giver heller ikke rigtig mening, for den du reserverer har de sikkert ikke når du ankommer, men du får en tilsvarende, eller større og normalt uden ekstra omkostning for dig. Det sværeste jeg har været udsat for var, at leje en minibus i Ubon Ratchatani uden chauffør, men det kunne lade sig gøre ved Elephant car hire.
    Jeg har lejet bil ved Elephant car hire, Hertz, Avis og Budget. Det der har bestemt hvem jeg har lejet ved, har overvejende været prisen på det givne tidspunkt. Betingelserne ved de forskellige firmaer er stort set ens.
    Mht. forsikring, er der forskellige priser, afhængig af hvor godt du vil være dækket ind. Jeg plejer at have en pænt omfattende forsikring, just in case. Det jeg vælger er en omfattende forsikring, jeg sparer kun på selvrisikoen, jeg håber ikke der bliver brug for den. I værste fald må jeg betale lidt mere hvis der sker noget :-)

Jeg har aldrig lejet GPS da det er alt for dyrt. Plejer at bruge Google maps på min telefon, den kender Thailand ganske godt, selv helt ude på bøhlandet. Hvis du har "3" er det ganske gratis i Thailand, ellers køb et DTAC kort og smid det i din telefon. Du kan købe et med fri data for en måned, det er ganske billigt :-)
    Til at holde styr på telefonen, plejer jeg at have en Kenu Airframe holder med, den fylder ikke i bagagen og vejer endnu mindre og så monterer du den bare i en af luftdyserne i bilen.

Håber svarene kan bruges og i får en fantastisk tur med mange nye eventyr :-)

/Kim
    Hej Kim,

Mange tak for dit fine og udførlige svar. Du har helt tydeligt en masse erfaring at øse af, og så er det i øvrigt nogle rigtig spændende steder, du har rejst.

Siden jeg lagde mit indlæg/spørgsmål på, har vi fået bestilt en bil, og det blev faktisk en af dem, som du nævnte. En Toyota Fortuner - så må vi se, hvad de har til os, når vi kommer derned :-) Vi har ikke nogen særlige præferencer - har den 4x4 er vi formentlig godt tilfredse.

Med hensyn til forsikring har vi også fravalgt selvrisiko. Det viser sig faktisk, at vores egen forsikring dækker selvrisikoen. Om vi eventuelt skal have yderligere forsikring, kigger vi på, når vi er dernede. Og du har da i øvrigt ret i "just in case".

Vi regner nu også med at klare os med Google Maps, men det er et problem, at telefonen går offline i nærheden af Kaeng Krachan, og at GM derfor bliver "blind". Offline problematikken kunne løses, hvis vi på forhånd kunne downloade kort fra området, men GM har faktisk ikke nogle kort at byde på lige netop derfra. Jeg har som alternativ downloadet appen Gaia GPS, men efter hvad jeg har set indtil videre, synes jeg, at der er lidt for meget backcountry over kortene. Måske skal jeg bare lige lære det lidt bedre at kende, men jeg ved rent faktisk heller ikke, om Gaia har de rigtige kort.

Vi forventer at købe et abonnement på AIS i Suvarnabhumi. Sidst vi var Kaeng Krachan erfarede vi nemlig, at AIS er den eneste udbyder inde i nationalparken - ganske vist kun i de to camps Ban Krang og Phanoen Thung, men det er bedre end ingenting. Og måske er AIS bedre end True (som vi havde sidst) i det område, hvor vores chauffør kørte forkert :-)

Endnu en gang mange tak fordi du gad :-)

Bedste hilsner
    Jan

Lignende emner

1. Hua Hin - billeje
    Af jaja i forum Turisme i Hua Hin
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 01-08-12, 13:25
  2. Hua Hin - billeje
    Af jaja i forum Flybilletter & Transport
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 29-12-11, 03:17
  3. Billeje fra BKK til Sam Roi Yod